Hyvittelyjaksot
Valvojat: Purple, NinniAnniina
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
-
Hyvittelyjaksot
Avaan mieheni käytöstä täällä enemmän sitten myöhemmin, mutta nyt haluaisin kysyä kokemuksia hyvittelyjaksoista, niiden kestosta ja käytöksestä sen jälkeen. Tällä hetkellä keskusteluyhteys mieheni kanssa auki, ja on saanut lääkityksen ja odottaa psykologin aikoja. Todennäköisesti edessä vuosikausien psykoterapia, johon on menee mielellän. Myöntää tuhoavat käytösmallinsa ja omien sanojensa mukaan haluaa muuttaa niitä. On alkanut käymään myös aktiivisesti AAL:n kokouksissa, jonka on kokenut suureksi avuksi. Luultavasti mies ei ole aivan täysi narsisti, mutta vahvoja piirteitä. Uskaltaako luottaa enää? Onko kenenkään puoliso saanut aidosti apua terapiasta?
-
Re: Hyvittelyjaksot
Meillä ainakin oli 3-4päivää "ihanaa", pyydeltiin anteeks yms. Sen jälkeen AINA takas aloituspisteessä, tavalla tai toisella. Oon sitä mieltä, että narsismi ei kyl parane varsinkaan kun heissä EI OLE VIKAA!! Miten voisi parantua ellei ole mitään mistä parantua?
-
Meillä hyvittelyjaksot kestivät ½ vuorokaudesta viikkoon. Ne loppuivat heti, kun miesystäväni hermostui jostain ja sitä tapahtui usein. Alussa hyvittelyjaksot hämäsivät minua ja kuvittelin kaiken muuttuvan, olin silloin aivan liian sinisilmäinen miesystäväni suhteen. Sitten tajusin, ettei se muuta yhtään mitään vaan seuraava räjähdys voi tulla koska tahansa ja miehen käytös paheni koko ajan riippumatta siitä, miten itse toimin. Hyvittelyjakso kestää aikansa ja sen jälkeen tilanne voi olla entistä pahempi.
-
Suurin ongelma onkin varmaan just siinä, että normaali ihminen EI voi käsittää, että edes riitely ei noudata mitään johdonmukaista kaavaa tollasen ihmisen kanssa. Yleensä kumppanin oppii tuntemaan, mutta kun tää rotu on joka päivä/viikko (tai riita) ihan erilainen. Ei mitään logiikkaa mihin tarttua. siks sitä kattookin niin kauan ja yhä uudestaan ja uudestaan vaikka sisimmässään ihmetteleekin. Ja kun hyvitellään, ni siirappi valuu suupielistä asti, kun niin pahoillaan ollaan. Ja onhan sitä helppo uskoa koska se sopiminen on tällasen ihmisen kanssa kaikkein parasta - tai etäsuhteessa oleminen/ tai linnatuomion aikana!!! Rakkautta, rakkautta vaan.... Oon nyt jälkeenpäin vasta kaiken oikeesti tajunnu. Viimeistään ku täällä käyny lukemassa kirjoituksia. Tiesin että ihmisessä jotain pahasti vialla - ite sano että hällä on ADHD. Sen piikkiin laitoin aika monta kertaa noita riitoja ym. Mutta kun ei natsaa siihen ni ei natsaa!!!
-
Niin totta mitä tuossa Sartal kirjoittaa... Narsistisen ihmisen kanssa riitelyä ei voi verrata mihinkään. Riitoja on vaikea edes muistaa jälkeenpäin, koska niissä ei ole mitään tolkkua. Vielä vuosienkin päästä päättyneestä suhteesta on kaikkien niiden riitojen ja haukkumiskohtausten suhteen tokkurainen olo ja vaikka kuinka yrittäisi järjellä analysoida tapahtumia, tuntuu kuin sumu laskeutuisi tapahtuneen ylle. Se tuntuu kummalliselta. Yhtä aikaa tekee mieli unohtaa kaikki ja antaa olla, toisaalta tekee mieli "kammata auki" tapahtumat ja ihan arkijärjellä käsittää, mitä oikein puhuttiin ja mikä tapahtuma johti toiseen... Mutta niissä yhteenotoissa on unen logiikka, aivan surrealistinen.
Olen kuitenkin pitänyt päiväkirjaa aina ja se on auttanut käsittämään tapahtumia ja niiden rytmiä osittain. Nuo hyvittelyjaksot tulivat meillä silloin, kun alkoi näyttää siltä että tässähän tulee ero. Sitten on tullut muutaman päivän / viikon / jopa usean viikon jakso jolloin olen, raasu, luullut muutoksen tulleen ja ollut onnellinen... Narsisti osaa tehdä tyytyväiseksi, se on kauhea ase. Sitten mennään taas...
Kun sitten viimein päätin erota, olen vieläkin tyytyväinen etten mennyt siihen viimeiseen ansaan, siihen klassiseen aneluun että yritetään vielä, "minä muutun"... Hohhoh! Nyt on kolme vuotta mennyt ja vihasta on jäljellä pienet ärhäkät rippeet; kai nekin vielä joskus kuluvat pois.
Itse en usko narsistisen ihmisen parantumiseen. Toisaalta pienen nettikirjoituksen perusteella on vaikea sanoa, millaisesta ihmisestä ja narsistista on kyse. Positiivistahan se toki aina on, jos ihminen itse haluaa muuttua - toinenhan ei sitä muutosta voi aikaan saada - mutta kyllä se pitkä tie on.
Olen kuitenkin pitänyt päiväkirjaa aina ja se on auttanut käsittämään tapahtumia ja niiden rytmiä osittain. Nuo hyvittelyjaksot tulivat meillä silloin, kun alkoi näyttää siltä että tässähän tulee ero. Sitten on tullut muutaman päivän / viikon / jopa usean viikon jakso jolloin olen, raasu, luullut muutoksen tulleen ja ollut onnellinen... Narsisti osaa tehdä tyytyväiseksi, se on kauhea ase. Sitten mennään taas...
Kun sitten viimein päätin erota, olen vieläkin tyytyväinen etten mennyt siihen viimeiseen ansaan, siihen klassiseen aneluun että yritetään vielä, "minä muutun"... Hohhoh! Nyt on kolme vuotta mennyt ja vihasta on jäljellä pienet ärhäkät rippeet; kai nekin vielä joskus kuluvat pois.
Itse en usko narsistisen ihmisen parantumiseen. Toisaalta pienen nettikirjoituksen perusteella on vaikea sanoa, millaisesta ihmisestä ja narsistista on kyse. Positiivistahan se toki aina on, jos ihminen itse haluaa muuttua - toinenhan ei sitä muutosta voi aikaan saada - mutta kyllä se pitkä tie on.
-
Olen taas joutunut käsittelemään narsismia sen takia, kun epäilen vahvasti hyvän ystäväni seurustelevan narsistisia piirteitä omaavan miehen kanssa. Heillä oli suhde jokin aika sitten katkolla ja ystäväni mietti silloin vakavasti suhteen lopettamista. Mutta koska heillä oli jo yksi meno sovittuna ei ystäväni kilttinä ihmisenä voinut tätä perua. He olivat keskustelleet tällä reissulla paljon ja mies oli luvannut kaiken muuttuvan. He ovat tavanneet tämän menon jälkeen pari kertaa ja mies on ollut taas se ihanampi itsensä: auttavainen, huomaavainen, hellä. Mutta se, mitä ystäväni on kertonut miehen toisesta luonteesta saa minut epäilemään vahvasti miehen olevan narsisti. Mies osaa olla myös arvaamaton, äkkipikainen, häijy, ilkeä, tyly, mitätöivä, nöyryyttävä ja lisäksi hän on omasta mielestään aina oikeassa, osaa ja tietää kaiken muita paremmin, on maallikkona neuvomassa ja opettamassa ammattimiestä yms. Oikaestaan "odotan" ja pelkään tämän hyvittelyjakson kohta loppuvan ja sen todellisen luonteen tulevan taas esille.
-
Toisellakin ystävälläni, joka seurustelee narsistisia piirteitä omaavan miehen kanssa oli suhteessa hyvittelyjakso menossa. Tämäkin ystäväni mietti kumppaninsa kanssa sitä, kannattaako vaikeaa suhdetta jatkaa. Ystäväni päätti jatkaa suhteessa, koska mies oli taas luvannut kymmenen hyvää ja 9 ihanaa asiaa. Mies lupasi muuttua ja vähän aikaa menikin taas hyvin. He olivat jo sopineet eräästä menosta, mutta mies yllättäen ilmoittikin haluavansa tehdä jotain muuta, tosin ystäväni kanssa. Tiedän ystäväni odottaneen sitä jo sovittua menoa innokkaasti. Kyllähän joskus tilanteet muuttuvat hyvässäkin suhteessa, mutta se mitä tämäkin ystäväni on kumppanistaan kertonut saa taas hälytyskelloni soimaan. Luulen hyvittelyjakson olevan tässäkin suhteessa ohi ja sen ankean arjen alkaneen uudelleen. Nyt olen kuulolla siitä miten näiden 2 ystäväni parisuhde etenee. Molemmille ystävilleni olen kertonut omista kokemuksistani ja luvannut heille kaiken apuni ja tukeni, mitä vain voin heille antaa. Teen kaiken minkä voin, jotta nämä ystäväni eivät joutuisi kokemaan samaa mitä minä aikanani koin.