Ollessani narsistin kanssa parisuhteessa kiinnitin huomiota hänen persoonaansa. Hänellä oli 3 eri persoonaa. Ensimmäinen oli Mr. Hurmaava eli ihana, huomaavainen, auttavainen, ystävällinen, ymmärtäväinen, hyvä ja suumorintajuinen seuramies. Toinen persoona oli mustasukkainen, kontrolloiva ja besserwissermäinen. Kolmas ja pirullisin persoona olikin ns täyspiru eli manipuloiva, alistava, nöyryyttävä, mitätöivä, tyly, töykeä, uhkaileva ja väkivaltainen.
Suhteen alkuvaiheessa hän oli tämä hurmaava mies eikä muut piirteet tulleet vielä esiin. Suhteen vakavoituessa hänestä tuli tämä mustasukkainen toinen persoona, joka palasi ensimmäiseen persoonallisuuteensa tilanteen niin vaatiessa (hyvittelyjaksot, jolloin hän oli taas se ihana mies). Suhteen loppupuolella hän oli aina vain enemmän se täyspiru jolloin ainoa mistä hän välitti oli hän itse eikä hänen tarvinnut huomioida minua muuten kuin kaiken sen negatiivisen toimintansa kohteena.
Nyt olen huolissani parhaasta ystävästäni, joka on seurustellut erään miehen kanssa muutaman kuukauden. Viimeski tänään hän kertoi löytäneensä tästä miehestä kolme persoonaa eli sen alkuajan mukavan miehen, johon hän ihastui. Sitten toinen persoona on suht siedettävä, mutta kuitenkin paljon ärsyttäviä piirteitä omaava ja kolmas persoona on täyspiru. Silloin mies on ainakin tyly, loukkaava, mitätöivä, jatkuvasti arvosteleva eikä kuuntele ollenkaan ystäväni ajatuksia ja mielipiteitä. Tämä ihastuttava mies on tällä hetkellä lähes kadonnut, mutta esiintyi jonkin aikaa silloin kun suhde oli menossa katkolle. Mies on ystäväni kertoman mukaan aina vain enemmän täyspiru.
Olen vihjannut ystävälleni narsismin mahdollisuudesta ja ystäväni on kyllä kuunnellut minua. Hän ei ajattele miehen kanssa mitään vakavampaa suhdetta (yhteen muuttamista, kihlautumista yms) muttei ole halukas myöskään katkaisemaan suhdetta ainakaan vielä. Ystäväni vihjaa minulle välillä ettei se suhde ole mikään rakkaustarina ja että mies on välillä "sika, täyspiru, besserwisser arvosteluineen ja moitteineen" ja välillä jättää ystäväni mielipiteet täysin omaan arvoonsa. Haluan todella tukea ja auttaa ystävääni, sillä välitän hänestä todella. Mitä voin tehdä? Haluan että ystäväni saisi hyvän parisuhteen ja voisi olla onnellinen enkä todellakaan toivo hänelle parisuhdehelvettiä narsistin kanssa.
Kertooko muuten tälläinen monipersoonaisuus ja täyspirusta Mr. Hurmaavaksi muuttuminen tilanteen niin vaatiessa narsismista? Eli onko tällainen persoonan muuttuminen ajan kanssa ja tilanteiden mukaan tyypillistä narsisteille?
Narsistin monta persoonaa
Valvojat: Purple, NinniAnniina
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
-
Notavictim
Re: Narsistin monta persoonaa
Tämän pään narsistin kolme persoonaa ovat hurmaava ja valloittava, sääliä kerjäävä pikkupoika ja täysin skitso raivohullu. Nämä mielialat muuttuvat sekunnissa, mutta yksi piirre pysyy aina samana: huomion kerjääminen...
-
Karju
Persoonista olen omassa elämässäni merkille sen, että exälläni on persoonia tilanteesta riippuen useita ja yleensä exä valitsee persoonansa sen mukaan kenen kanssa on tekemisissä.
-
Helmipöllö
Tuttua, niin tuttua.. Olin suhteessa varattuun narsistimieheen. Hän oli puheidensa perusteella tehnyt lähtöä kotoa jo kauan. Kotona oli kuulemma kuin vankina olisi ja tuleva ex-vaimonsa olisi oikea riivinrauta. Tällä miehellä oli kolme eri totuutta / persoonaa: 1) minun kanssani ihana ja romanttisia tulevaisuudenhaaveita puhuva mies, 2) kavereilleni minua mustamaalaava ja hulluksi narsistiksi epäilevä hajottaja ja 3) vaimolleen itseään puolusteleva "en ole tehnyt mitään pahaa, olen vain uhri" -tyyppi. Kun tuli tilanteita, joissa paikalla olikin useampi "kohde", kävi herralle vaikeaksi päättää mitä roolia vetää. Ja lopulta näin nämä kaikki puolet itsekin ja sairastuin vakavaan masennukseen ja traumaperäiseen stressihäiriöön kun luulin että olen tullut hulluksi. Hän sai kaverinikin epäilemään, että minulla on persoonallisuushäiriö. Lopputulemana mies kuittasi nämä eriävät persoonansa uhkaamalla minua lähestymiskiellolla, koska hänellä ei kuulemma ollut osaa eikä arpaa suhteeseemme, vaan hän väitti että minä olin pakottanut hänet siihen, kuvitellut kaiken ja pelannut manipuloivaa peliä. Huh.. kyllä tuollainen monipersoonaisuus on niin hankala kuvio, että paras pysyä kaukana, ennen kuin sairastuu itse.
-
lekapi
Minä ajattelin jossain vaiheessa sekoavani tämän monipersoonaisen miehen kanssa. Ainakin syytin itseäni parisuhteen toimimattomuudesta ja miehen käsittämättömän nopeista mielialanvaihteluista. Mies muuttui sekunnin sadasosassa suht hyväntuulisesta täysin raivopäiseksi jopa ilman mitään syytä. Alkuaikoina laitoin nämä väsymyksen ja heittelevän verensokerin piikkiin (miehellä oli insuliinihoitoinen diabetes). Lisäksi epäilin yhteen aikaan miehellä adhd:tä kun hän oli levoton ja aina olisi pitänyt mennä jonnekin. Hän ei viihtynyt pitkiä aikoja oikeastaan missään. Muina aikoina otin syyt itselleni ja koitin tehdä kaiken miehen mielen mukaan, mutta sekään ei riittänyt. Sitten kummaksuin sitä, kun mies muuttui aina hurmaavaksi persoonaksi sen jälkeen kun vihjasinkin suhteen loppumisesta.
Sitten kerroin parisuhteesta yhdelle opiskelijakaverilleni ja hän vihjasi marsismin mahdollisuudesta. Hänen hälytyskellonsa soivat kun mainitsin miehen kolmesta eri persoonallisuudesta ja niiden vaihtumisista. Tämä ystäväni kertoi minulle miehen mm. hyvittelevän sillä kun hän tekeytyy välillä mukavaksi, auttavaiseksi, huomioivaksi ja ystävälliseksi. Ystäväni varoitti siitä, että nämä hyvät vaiheet ovat aina tilapäisiä. Seuraavan hyvittelyjakson jälkeen minulle tuli epäilyvaihe, sitten kieltämisvaihe, taas epäilyvaihe ja lopulta pystyin myöntämään seurustelevani narsistisen miehen kanssa.
Sitten kerroin parisuhteesta yhdelle opiskelijakaverilleni ja hän vihjasi marsismin mahdollisuudesta. Hänen hälytyskellonsa soivat kun mainitsin miehen kolmesta eri persoonallisuudesta ja niiden vaihtumisista. Tämä ystäväni kertoi minulle miehen mm. hyvittelevän sillä kun hän tekeytyy välillä mukavaksi, auttavaiseksi, huomioivaksi ja ystävälliseksi. Ystäväni varoitti siitä, että nämä hyvät vaiheet ovat aina tilapäisiä. Seuraavan hyvittelyjakson jälkeen minulle tuli epäilyvaihe, sitten kieltämisvaihe, taas epäilyvaihe ja lopulta pystyin myöntämään seurustelevani narsistisen miehen kanssa.