Viime syksynä opin että se tunne kun itsekään ei tiedä mikä on totta ja alkaa miettiä mitä kaikkia juonia se narsisti taustalla punoo ja mikähän sen motiivi taas johonkin toimintaan on jne niin tajusin että tämä on juuri se tunne jota narsisti projisoi itsestään ympäristöönsä, jota se ei itse kykene kohtaamaan ja käsittelemään. Narsisti itse on jollain tasolla vainoharhainen ja yrittää hallita sitä mitä ihmiset ajattelee hänestä tai jostain muusta, levittämällä omia käsityksiään ja pahimmillaan suoria valheita muista ihmisistä tarkoituksenaan mustamaalata joku tai jotkut ulos jostain yhteisöstä esimerkiksi. Sen sijaan että narsisti keskittyisi totuuteen, siihen mikä hänen omalla kohdallaan on totta tai muiden kohdalla on totta, hän keskittyykin siihen että yrittää muokata muiden käsityksiä totuudesta hänelle itselleen edulliseksi. Ja kun tarpeeksi ihmiselle uskottelee että valkoinen onkin oikeasti musta niin pian ihmiset sitten voivat alkaa uskoakin niin.
Tämän koen näkymättömäksi väkivallaksi, kun koin etten tiedä itsekään mihin pitäisi uskoa ja mikä on totta koska narsisti jatkuvasti pyörsi tosiasioita ympäri ja muutti omien intressiensä mukaisesti sitä mikä kulloinkin oli totta hänen mielestään. Ja tästä seurasi sellainen epämääräinen höttöinen tunne sisäisesti, epävarma ja pinnallinen.
On tämä vaan ihan pimeätä ja sairasta. Aivan mielettömän kuluttavaa ja stressaavaa todeta, hyväksyä ja alkaa käydä läpi kun koko oma elämä asettuu ihan uuteen näkökulmaan. Toisaalta helpottavaa kun tajuaa ja alkaa nähdä asioita sellaisena kuin ne olivat ja ovat, toisaalta äärettömän rankkaa ja traumaattistakin. Olisi niin paljon helpompaa saada käydä näitä läpi kun olisi saman perheen jäsen/jäseniä joiden kanssa jutella näistä. Tai sukulaisia. Parin kolmen sukulaisen kanssa olen jutellut näistä muutamia kertoja mutta tunsin että jokin raja tuli vastaan: se raja jossa he eivät kykene käsittelemään/hyväksymään asioita loppuun asti vaan kääntävät omalle kokemukselleen lopulta selkänsä ja toteavatkin että "kyllä minä sitä lapsena ihailin kuitenkin" "onhan se kuitenkin ihan mukava". Onhan se, tiedetään
Ei muuta kuin jalat maahan ja sorvin ääreen ja vahvistamaan kaikkea sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä ja on omien arvojen mukaista. Ja edelleen haaveilen siitä että jonain päivänä uskallan kirjoittaa näistä asioista julkisesti. Toistaiseksi en uskalla "ikinä". Ja se on surullista sillä meitä on varmasti loputtomasti jotka kaipaa selviytymiskertomuksia todellisista tapahtumista. Päivä kerrallaan...