En tiedä, olenko uusi vai vanha keskustelija, sillä kirjoittelin foorumille lähes kymmenen vuotta sitten (eri nimimerkillä tosin). Löysin aikoinani palstan, kun psykologi selitti, että äitini mitä todennäköisimmin on narsisti ja ohjasi yhdistyksen nettisivuille. Muistan, kuinka maailmani mullistui. Olin aina miettinyt, että lapsuudenperheessäni on ollut jotain outoa, mutta en tiennyt mitä. Tuon psykologin ansiosta sain nimen tälle asialle. Siihen asti olin kuvitellut, että olen itse vain epäonnistunut, surkea, hauras, epävakaa, yliherkkä, masentunut, ahdistunut, jotenkin synnynnäisesti rikki. Kaikki kääntyi päälaelleen, kun ammattilainen kertoikin, että minussa on ihmeellistä voimaa kun olen selvinnyt. Hän ei omien sanojensa mukaan ollut 30 vuoden urallaan tavannut juuri ketään, jolla olisi näin heikot lähtökohdat elämään.
Sain keskustelufoorumista suunnatonta tukea. Kävin kerran tai pari aikuisten lasten vertaisryhmässäkin. Olisin käynyt enemmän, mutta ryhmät olivat kaukana. Vedin kuitenkin tiukat rajat äidilleni. Moneen vuoteen en ollut missään tekemisissä. Ymmärsin, kuinka hän tekee sen, myrkyttää minut. Tajusin epäloogisuudet, manipuloinnin, järkyttävän itsekeskeisyyden ja empatiakyvyn puutteen. Aloitin myös terapian, jossa kävin läpi lapsuudessa tapahtuneita asioita.
Sukulaisilta sain osakseni syyllistämistä. Se, etten ollut äitini kanssa tekemisissä, tulkittiin kiukutteluksi ja vihanpidoksi. "Elämä on liian lyhyt tuollaiseen!" "Kyllä äidinrakkaus voittaa kaiken!" Taas heräsi itse-epäilyjä. Jos äidinrakkaus voittaa kaiken, miksi minä en näe rakkautta omassa äidissäni? Mikä minussa on vikana? Jopa psykiatri, jolta hain terapialausunnot, oli sitä mieltä, että kunhan terapiassa vahvistun, niin voin kyllä taas olla tekemisissä äitini kanssa. Ikään kuin se olisi ollut jokin päämäärä.
(Ai niin, pitää vielä mainita, että äitikin kyllä ilmaisi mielipiteensä minusta mm. tekemällä minut perinnöttömäksi...)
Kävin Kelan korvaamassa psykoterapiassa monta vuotta. Vahvistuin. Jossain vaiheessa ajattelin olevani niin vahva, että pystyn olemaan äitini kanssa tekemisissä. Etenkin kun äiti oli selvästi oppinut jotakin välirikon aikana, yritti miellyttää, käyttäytyi suhteellisen normaalisti. Äitikin oli käynyt terapiassa. Hän oli aikoinaan tehnyt selväksi, että minun takiani hän on joutunut hoitoon, melkein tappanut itsensä. Syyllistämistä tietenkin, mutta ajattelin, että ehkä hänelle on terapiassa selvinnyt jotakin, herännyt jokin ymmärrys. Yritin aluksi selvittää joitakin asioita, en sentään lapsuuteen liittyviä, vaan ihan välirikon alussa tapahtuneita juttuja. Ymmärsin hyvin pian, että tehtävä on mahdoton. Äiti edelleenkin valehtelee, hyökkää, eikä pysty ottamaan minkäänlaista kriittistä palautetta vastaan. Tein päätöksen, että olen tekemisissä, mutta pidän etäisyyttä, en kerro mitään tärkeää, tapaan harvoin. Mietin, että suhde omaan äitiin ja lasten suhde isoäitiin on niin tärkeä, siinä on niin paljon pelissä. Kun meillä on jonkinlaiset välit, sukupolvien ketju ei tunnu niin rikkinäiseltä. En ole leikannut itseäni siitä ulos. Voin olla luontevasti tekemisissä muidenkin sukulaisten kanssa (monet heistä ovat ikään kuin äitini takataskussa, eivät kommunikoi minun kanssani, jos en ole äidin kanssa tekemisissä). Kukaan ei syyllistä. Päinvastoin. Kaikki ovat tyytyväisiä, että meillä on taas välit. Voin puhua töissäkin äidistä ihan normaalisti, ei tarvitse vältellä aihetta tai selittää. Sitä paitsi äidissä on kaikkien niiden narsististen ja pimeitten puolien seassa ihan kivojakin ominaisuuksia. Jos vain ne pimeydet pysyvät kurissa, niin kanssakäyminen on ihan ok.
Vuosien varrella on käynyt selväksi, että kanssakäyminen on yleensä vähän raskasta. Joskus on mennyt ihan hyvin, mutta usein sieltä tulee jotain, mikä saa minulla karvat pystyyn ja huonon olon. Ne saattavat välillä olla jotain sellaisia juttuja, joita ulkopuolinen ei edes tajua, kun ei tiedä taustoja. Voin kirjoitella niistä myöhemmin. Aikoinani sairastuin aina, kun tapasin äitini. Siis flunssaan, kuumeeseen, johonkin tällaiseen pieneen juttuun. En sanonut vastaan, en kertonut omaa mielipidettäni, koska se on ihan turhaa. Kärsin ja purin asiat jälkeenpäin puolison ja ystävien kanssa, otin parin kuukauden tauon äiti-tytär-suhteesta ja sitten taas pystyin uuteen tapaamiseen. Ajattelin, että homma toimii.
Viime tapaaminen oli kuitenkin ihan liian raskas. Teini-ikäinen tyttäreni itki puolitoista tuntia äidin yllätysvierailun jälkeen. Äiti on kyllä superkiva tyttärelleni, näyttää todellakin parhaan puolensa. Mutta nyt hän näytti tyttären läsnä ollessa pimeän puolensa minulle. Tytär järkyttyi pahasti. Minäkään en tällä kertaa enää kyennyt olemaan hiljaa, homma meni niin överiksi. Sanoin vastaan, selitin omaa käytöstäni, mikä sitten provosoi kanssakäymisen sellaisiin sfääreihin, joita en ole pitkiin aikoihin kohdannut.
Äidin mielestä tuollainen on ihan normaalia kommunikaatiota. Sellaista se oli lapsuudenperheessäni. Jatkuvaa riidan haastamista, marttyyrin esittämistä (hänen taholtaan), hyökkäämistä, toisen tunteiden ja ajatusten mitätöintiä. Mutta minä en ole sellaiseen tottunut, enää. Se on ihan shokki koko elimistölle. Tuntuu kuin joku ruiskuttaisi jotakin mustaa myrkkyä suoniin. Valahdan jotenkin voimattomaksi. Selkää on vaikea pitää suorassa. Mahalihakset menevät niin kireiksi, että oksettaa. Tulee pahoinpidelty olo. Eikä se lähde pois, tila jää päälle.
Vierailun jälkeen lohduttelin tytärtä, joka ihmetteli, miksi isoäiti käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. "Se vaan sanoo asioita, eikä yhtään ajattele miltä susta tuntuu", tytär itki. Selitin, että isoäiti on itse niin rikki. Sillä oli niin kamala lapsuus, sillä oli ihan hirveä äiti. Tytär kysyi, että miksi minä sitten olen niin kiva, kun olihan minullakin kamala äiti. Niin. Narsismi ei onneksi välttämättä periydy suoraan. Se periytyy vain hirveinä solmuina sielussa, mutta onneksi niitä voi kovalla työllä saada aukaistua.
Joka tapauksessa olen miettinyt, että en välttämättä kestä tätä. Mietin sitä, että reaktioni ovat samanlaisia kuin joku olisi todellakin pahoinpidellyt minut. Ulkopuolelta tulee helposti sellaisia neuvoja kuin että äitini puheet täytyy vaan jättää omaan arvoonsa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta kun en pysty. Kyseessä on syvä, varhaiseen kiintymissuhteeseen liittyvä trauma, johon hän sohii puheillaan, ja minusta tuntuu kuin hän uhkaisi kaikista herkintä ja haavoittuvinta osaa minussa. En ole osannut rakentaa riittävän suurta suojamuuria itseni ja hänen väliinsä. Onnistuukohan siinä kukaan? Tulee kuitenkin hirveä epäonnistumisen tunne, että kaikesta terapiasta ja työstä huolimatta en pysty ylläpitämään suhdetta äitiini. Usein terapiasta ajatellaan, että siellä ensin vähän vihataan vanhempia ja sitten ymmärretään ja annetaan anteeksi. Mitä enemmän itse käyn terapiaprosessia läpi, sitä sairaampana koen äitini, sitä vähemmän ymmärrän hänen käytöstään (tai siis ymmärrän narsismin kautta, mutta en muuten).
Järkyttävä huomio on se, että kun jotakin raskasta tapahtuu äitini kanssa (mihin liittyy se, että olen itse puolustautunut), saan eräänlaisen muistinmenetyksen. Järjellä ymmärrän, että olen toiminut täysin oikein ja aikuismaisesti: vetänyt tiukasti ja rauhallisesti rajat käytökselle, joka loukkaa. Järjellä tajuan äidin manipuloinnin, epäloogisuuden, toisen yli kävelemisen, kaiken tämän. Mutta aivoni menevät jotenkin off-tilaan. En muista, mitä äitini on tehnyt. Ajattelen, että olen keksinyt kaiken, paisutellut pieniä asioita. Vajoan jonnekin lapsuuden ajatusmaailmaan, jossa äidissä ei ole mitään vikaa. Kaikki vika on minussa. Enkä ole taaskaan onnistunut olemaan niin, että riitaa ei tulisi. Olen taas mokannut. Mistä ihmeestä tällainen tila vuosien työn jälkeen?
Ehkä tämä riittää esittelyksi nyt.