Kaipaisin neuvoja siihen, mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi/kannattaisi tehdä, kerronko, mitä todellisuudessa on tapahtunut vai pysynkö visusti erossa koko sotkusta. Kyseessä oleva mies on hakenut avioeroa kesäkuussa (näin avioeropaperit), harkinta-aika on menossa umpeen vasta ensi vuoden puolella eli ero ei ole vielä virallinen. Päällimmäinen syy siihen, miksi mietin tällaisia asioita, on se, että tämä mies tuntuu satuttavan jatkuvasti ihmisiä ympärillään, pelaavan usean eri ihmisen pussiin, käyttävän ihmisiä häikäilemättä hyväkseen helpottaakseen omaa oloaan ja pimittää totuuden todennäköisesti jatkossakin kaikilta.
Tutustuin kyseiseen mieheen yhteisen työpaikan kautta. Aloimme tapailla toisiamme satunnaisesti ensimmäisen kerran viime vuoden loppupuolella, en ole ylpeä siitä, että sotkeennuin varattuun mieheen. Tämä avioliitossa ollut mies muutti ovet paukkuen alkuvuodesta vuokra-asuntoon asumaan ja sen jälkeen olimme tiiviisti tekemisissä. Hän hurmasi minut sanoillaan ja teoillaan, ja kertoi muun muassa melko nopeasti rakastavansa minua ja aikovansa erota. Hän puhui yhteisestä tulevaisuudesta minulle, siitä, kuinka olin yksi tärkeimmistä asioista hänen elämässään jne. Hän kuitenkin päätti kaiken silmiä räpäyttämättä myöhemmin keväällä ja ilmoitti minulle palaavansa takaisin vaimonsa ja lastensa luokse. En saanut mitään järkeviä syitä suhteen lopettamiselle, hän oli erotilanteessa täysin tunteeton ja kylmä, ei osoittanut minkäänlaista katumusta tai empatiaa toista kohtaan, vaikka oli hokenut moneen kertaan, kuinka olen muuttanut häntä ihmisenä, kuinka hän on parempi ihminen vuokseni, kuinka rakastaa minua jne. Sydämeni särkyi tässä kohtaa pahasti ja ajattelin kaiken olevan ohi.
Emme olleet missään tekemisissä ennen kuin mies otti minuun uudestaan yhteyttä kesäkuussa, kertoi saaneensa asiansa järjestykseen ja että avioero on vireillä, muuttavansa omistamaansa sijoitusasuntoon kesän lopulla ja haluavansa olla minun kanssa. Hän onnistui manipuloimaan minut suurilla sanoillaan puolellaan ja minä hölmö uskoin hänen sanojaan. Siinä kohtaa, kun mies lähti toisen kerran vaimonsa ja lastensa luota, hänen oma asuntonsa ei ollut vielä täysin valmis, vaan hän tuli asumaan minun luokseni muutamiksi viikoiksi. Autoin miestä remontoimaan asuntoaan useampaan otteeseen, kävimme yhdessä monella kotimaan matkalla, vuokrasimme yhdessä mökin, tapasimme toistemme ystäviä jne. Mies vakuutteli minulle haluavansa olla minun kanssa ja kuinka rakastunut oli, kuinka ei ollut koskaan elämässään tuntenut samalla tavalla ketään toista kohtaan eikä ollut ajatellut tällaista enää tulevan elämässään vastaan. Kertoi rakastuneensa minuun syvästi jo keväällä eikä voinut ajatella elämää ilman minua. Sain kuitenkin yhdessä vaiheessa tietää, että samaan aikaan hän valitteli ja tuskasteli myös vaimolleen, kuinka vaikeaa asioiden selvittäminen, sopiminen ja ylipäänsä toimiminen oli ja loi samalla ilmeisesti toivoa yhteenpaluusta. Saadessani tietää tämän, keskustelimme asiasta ja mies onnistui vakuuttamaan minut, että meidän välillä kaikki oli hyvin ja hän halusi edelleen olla kanssani, olin kuitenkin liian sinisilmäinen siinä tilanteessa. Mies toisti kevään kuviot kohdallani ja päätti aivan yhtäkkiä lopettaa suhteemme viikko sitten, särki sydämeni jo toisen kerran, ja sanoi miettineensä vaimonsa ja lastensa luokse palaamista. Eilen sain tietää, että hän on palannut jo lastensa ja vaimonsa luokse. Miehen omien sanojen mukaan hänellä oli suuria haasteita sopia lasten asioista tai keskustella ylipäätään yhtään mistään vaimonsa kanssa, ymmärsin, että esimerkiksi psykologille meno vaadittiin mieheltä, jotta hän voisi olla toisen lapsensa kanssa tekemisissä, koska hänen käytöksensä ei aina ole ollut sopivaa poikaansa kohtaan (impulsiivisuus ja lievä aggressiivisuus poikaa kohtaan). Ymmärrän kuitenkin täysin, että vaimolla oli omat syyt olla puhumatta miehelle tai saada sovittua asioista, koska mies päätti yhtäkkiä lähteä heidän avioliitosta kävelemään ja vaimolla oli kädet täynnä lasten ja muiden asioiden hoitamisessa, ja pitkä parisuhde oli siinä kohtaa tullut päätökseensä (20 vuotta yhdessä).
Tuli huomattua, että tällä miehellä oli valtava tarve saada huomiota naisilta, en tiedä, hakeeko hän sitä kautta buustausta omalle egolleen vai mistä tuollainen tarve kumpuaa. Hän on pettänyt aiemminkin, ymmärtääkseni useampia kertoja. Hänen sanojensa mukaan hänellä oli vuosia sitten jo yksi suhde, joka päättyi siihen, että tämä nainen olisi halunnut enemmän, mutta mies ei ollut valmis eroamaan. Hänellä oli myös vielä muutama vuosi sitten suhde toisella paikkakunnalla olleeseen naiseen, joka olisi halunnut enemmän, mutta mies ei tällöinkään ollut valmis mihinkään muuhun. Miehen kotipaikkakunnan suunnalla oli myös ymmärtääkseni nainen tai naisia, joiden kanssa miehellä oli ollut intiimejä suhteita, kaikkia pettämisiä tuskin tiesin enkä osittain edes halunnut tietää, hölmönä ja rakastuneena ummistin silmäni monelta varoitusmerkiltä, mies onnistui puhumaan minut pyörryksiin suurilla sanoillaan. Ymmärtääkseni myös vaimo epäili jossain kohtaa tällaista, mutta mies sai hänet vakuuttuneeksi, että mitään ei ole tapahtunut (näiden asioiden paikkansapitävyydestä en tietysti tiedä, koska perustuu miehen kertomuksiin).
Jättäessään minut toista kertaa, mies tunnusti harkitsevansa paluuta vaimonsa ja lastensa luokse, se olisi hänelle helpoin ratkaisu, vaikkei sitä suostunut myöntämään. Vaimo ei tiedä minusta mitään eikä ymmärtääkseni aiemmista pettämisistäkään, epäilyksiä hänellä on ollut, kuten jo aiemmin mainitsin. En usko, että vaimo on missään nimessä ansainnut tällaista käytöstä ja toimintaa. Saati sitä, että ihminen sekoittaa toisen ihmisen pään vain sen takia, koska hänellä itsellään on vaikeaa eikä hän osaa kohdata vaikeuksia tai selviytyä niistä järkevällä tavalla, vaan etsii itselleen helpoimman reitin ja vaihtoehdon, välittämättä siitä, kuinka montaa muuta ihmistä satuttaa. Hän on satuttanut kaikkia ihmisiä ympärillään tuijottamalla vain omaan napaansa ja tekemällä ratkaisuja omista lähtökohdistaan, kaikki muut ovat toissijaisia häneen nähden, kunhan hänellä on hyvä olla. Lapset ovat ymmärtääkseni kärsineet ja kipuilleet valtavasti sitä, että isä lähti kodista ovet paukkuen, oli muutamia kuukausia pois, palasi taas muutamaksi kuukaudeksi kotiin, sitten lähti pidemmäksi aikaa pois ja nyt on taas siellä. Omia heikkouksiaan mies ei pysty myöntämään, kritiikin vastaanottaminen on huonolla tasolla, ja asioiden käsittelemisen ja puhumisen sijaan hän pakenee aina muihin asioihin/tekemisiin vältelläkseen asioiden kohtaamista. Totuutta hän ei tule vaimolleen kertomaan, joten olen itse tasapainotellut sen kanssa, pitäisikö vaimolle kertoa, mitä todellisuudessa on tapahtunut vai pitäisikö vain visusti pysyä erossa koko asiasta ja yrittää keskittyä omaan paranemiseen ja eteenpäin menemiseen.
Mihin oikein sotkeuduin?
Valvojat: Purple, NinniAnniina
Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.
Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.
Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
-
Kirsikkamustikka
Re: Mihin oikein sotkeuduin?
Hei, tunnistan tilanteesi ja halusi oikeudenmukaisuuteen, itsellesi sekä muille. On epäreilua, että tietynlaiset ihmiset manipuloivat ja kylvävät tuhoa ympärilleen. Jokainen on kuitenkin vastuussa vain itsestään ja omista valinnoistaan. Et voi pelastaa miestä, vaimoa tai lapsia. Vain itsesi, parantua ja voimaantua. Joten en itse käyttäisi enää sekuntiakaan tuohon mieheen tai mihinkään siihen liittyvään, vaan kääntäisin katseeni ja käyttäisin aikani itseeni, omaan eheytymiseen. Itse myrkyllisen kaltoinkohtelusuhteen jälkeen halusin selvittää, miksi itse toimin siten, että mahdollistin asiat. Miksi en pitänyt huolta itsestäni. Halusin varmistaa etten enää toiste anna kohdella itseäni huonosti. Ja tänään, 10 kk erosta, voin paremmin kuin koskaan
Olen kohdannut itsessäni asioita, jotka eivät ole olleet kauniita. Olen myös ajatellut, että elämä antaa meille, siis kaikille niitä asioita, joissa on hyvä vielä kehittyä. Tämänkin takia uskon, että myös nuo kaltoinkohtelijat saavat osansa, minun ei tarvitse siitä huolehtia ja ottaa vastuuta. Joten olen myös kiitollinen.
Kysyit, mitä sinun kannattaisi tehdä. Kuuntele itseäsi, päästä irti vastuusta joka ei ole sinun, eikö? Pidä huolta itsestäsi, sinä olet kohdannut kurjia ja inhottavia asioita ja sinua on kohdeltu väärin. Ja uusin tuulin kohti parempaa vuotta❤
Kysyit, mitä sinun kannattaisi tehdä. Kuuntele itseäsi, päästä irti vastuusta joka ei ole sinun, eikö? Pidä huolta itsestäsi, sinä olet kohdannut kurjia ja inhottavia asioita ja sinua on kohdeltu väärin. Ja uusin tuulin kohti parempaa vuotta❤