Taloudellinen väkivalta ja uhkailu

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Nathalie

Taloudellinen väkivalta ja uhkailu

Viesti Kirjoittaja Nathalie »

Meidän suhteessa on ollut alusta asti mukana taloudellinen väkivalta. Narsistipuolison on pitänyt saada haltuunsa osa/kaikki minun rahani, koska osasi mukamas paremmin hallita rahankäyttöämme. Todellisuus oli toinen. Usein kun tuli laskujen maksun aika, oli kaikki rahat jo tuhlattu ja jouduin ottamaan lainaa, että pärjättiin. Puoliso eli täysin yli varojen, mikä lopulta johti täydelliseen romahtamiseen ja siihen, että nyt uhkana on, että menetämme ihan kaiken omistusasunnosta alkaen. Kun tämä tapahtui, puolison luonne muuttui vielä karmeammaksi. Hän on ikään kuin unohtanut oman käyttäytymisensä vuosien varrella ja syyttää minua omista virheistään ja kuinka minä ajoin meidät vararikkoon. Kauheinta on se, että hän todella itse uskoo näin ja on saanut myös lapset ja osan omasta perheestään uskomaan että asia on näin. Olen täysin rikki tästä epäoikeudenmukaisuudesta ja jatkuvasta syyllistämisestä. Hän myös uhkailee jatkuvasti mitä tapahtuu jos en maksa. Hänen kanssa ei auta käydä läpi mitään asioita vaikkapa tiliotteiden avulla, koska hän ei siihen suostu ja vaikka hän näkisi silmiensä edessä mitä, osaisi hän muuttaa totuuden toiseksi. En uskalla tehdä tästä virkavalta-asiaa, koska pelkään että asiat muuttuisivat vielä pahemmaksi. Taloudellista apua tai lainaa en saa mistään. En tiedä enää mitä tehdä...
Dunya

Re: Taloudellinen väkivalta ja uhkailu

Viesti Kirjoittaja Dunya »

Voi kamalaa Nathalie. :( Olen todella pahoillani tuosta mitä on käynyt.

Kertomasi ja sen myötä kokemasi on paitsi taloudellista väkivaltaa, myös taloudellista hyväksikäyttöä. Ymmärrän tuon mitä kuvaat. Minulla on myös kokemusta tästä, kun toisella ei ole minkäänlaista tajua rahasta ja kuinka paljon vääntöä se toikaan. Olin itse sinua onnekkaampi ja minulla oli suhteemme aikana koko ajan omat rahani. Mutta käytin niistä joka ikisen käytettävissä olevan roposen meihin. Ja usein oli sitä, että minun tuli ostaa hänelle jotain ja hän aina oletti että minulla oli rahaa siihen. Hän maksoi kyllä takaisin myöhemmin. Jossain vaiheessa hän antoi minulle esim. 300e "koska en halua kuulla että et voi tilata asioita minulle." Hän ei käsittänyt kuinka nopeasti tuo 300e meni. Minun tuli pitää listaa ja kun sitten kerroin mitä kaikkea hän on tilannut ja raha on kulunut, hän suuttui siitä minulle. Minulle jäi tunne, että minun olisi tullut laittaa vähän omiani siihen mukaan tai maksaa osa hänen ostoksistaan jotta hänen hyvä mielensä olisi jatkunut pidempään kun hän sai ostella. Vähän kuin pikkupojalla jonka iloa äiti katselee ja laittaa salaa lisää rahaa ihan vain jotta saa katsoa hänen sädehtiviä silmiä. Minä myös katselin vierestä, kun tämä "mies" kuppasi toiselta henkilöltä suuria summia rahaa ja tämä toinen henkilö alkoi vajoamaan henkilökohtaiseen konkurssiin. Eikä tämä "mies" ottanut siitä mitään vastuuta. Hän ei ollut omasta mielestään tehnyt mitään väärää. Kaiken kaikkiaan rahaan liittyi paljon riitoja. Hän syytti minua saidaksi ja että laitan rahan meidän väliimme ja tuhoan suhteemme. Minä taas näin kuinka hän laittoi kaiken oman rahan itseensä ja loppuaikoina tätä rahaa meni todella paljon. Hän puhui aina suuria itsestään ja siitä kuinka fiksu hän on rahan kanssa. Minä taas näin kuinka hän ei suunnitellut ja raha valui hänen sormiensa välistä.

Se mitä sinä voit tehdä, on pelastaa itsesi. Tietenkin hän syyttää sinua. Se on toimintatapa ja kertoo vastuuttomuudesta, itsekkyydestä ja lapsellisuudesta. Sitä näissä ihmisissä riittää. Koska et saa enää lisää lainaa etkä taloudellista apua, olisiko vaihtoehtona antaa yhteisen kodin mennä ja kuitata sillä talouttasi kuntoon ja aloittaa uusi elämä missä hallitset omaa elämääsi ja omaa talouttasi? Hän valitettavasti antaa mallia lapsillennekin. He imevät oppeja automaattisesti teiltä vanhemmilta. En tiedä minkä ikäisiä lapsesi ovat, mutta joskus tämä taloudellinen hyötyminen suuntautuu myös heitä kohti. Ei ole ensimmäinen kerta kun käytetään juuri aikuiseksi tulleen lapsen sotua ja otetaan vaikka pikavippejä lapsen nimiin. :(

Tilanteesi tuntuu varmasti ihan painajaismaiselta ja saattaa olla, että makselet velkoja vielä pitkään. Et ole tässäkään yksin. Monille jää iso lasku käteen ja tekijä jatkaa elämäänsä ottamatta tekemästään mitään vastuuta. :( Mutta tässä voi olla myös sinulle uusi alku elämässä. Toivon sulle kovasti, kovasti voimia. <3
Vastaa Viestiin