Elämä järkkyy--tarvitsisin vertaistukea

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Epätoivo1975

Elämä järkkyy--tarvitsisin vertaistukea

Viesti Kirjoittaja Epätoivo1975 »

Hei!

Olen päässyt elämässäni nyt vihdoin ( viiskymppisenä) siihen tulokseen, että äitini taitaa olla narsisti. Olen ainoa lapsi ja olen koko ikäni kärsinyt syyllisyydestä ja tunteesta, että olen paha ja huono tytär. Vaikka, kun järjellä ajattelen, en keksi, miksi olisin huono. Äitini on vaan saanut minut tuntemaan itseni aina vääränlaiseksi ja riittämättömäksi. Ahdistus äitini seurassa on siinä mittakaavassa, että olen viimeiset n 15 vuotta joutunut käyttämään rauhoittavia, kun tapaamme. Asuvat onneksi toisella puolella Suomea, eli tapaamme vain muutaman kerran vuodessa. Myös puhelut herättävät ahdistusta.

Olen kaikki nämä vuodet etsinyt syytä itsestäni ja käynyt vuosia terapiassa, mutta asia on mennyt vain huonompaan. Nyt aloitin terapian uudelleen, koska en halua koko elämääni kärsiä siitä, että äitini täyttää ajatukseni ja luikertelee päähäni puheluiden tai viestien kautta. Koen olevani täysin suojaton hänen kanssaan. Hän on itse täysin virheetön ja rajaton. Hän kontrolloi ja manipuloi. Luultavasti hänen takiaan ajauduin 17 vuotiaana suhteeseen hallitsevan ja tunteettoman miehen kanssa, jonka kanssa olin yhdessä 15 vuotta, jonka jälkeen hän jätti minut ollessani raskaana ja jäin kolmen pienen lapsen yksinhuoltajaksi. Tässä tilanteessa pyysin äidiltäni apua, mutta sitä ei herunut.

Olen lukenut elämässäni paljon narsismista ja eroni aikaan olin täällä foorumillakin ja sain paljon tukea. Ex-mieheni oli väkivaltainen ja siksi aika helppo tunnistaa luonnehäiriöiseksi. Äidin kohdalla se on ollut vaikeaa, olen syytellyt itseäni, että miksi aina haukun häntä, enkä ole saanut kiinni ajatuksesta, mikä on vikana. Hän on osannut syyllistämällä ja manipuloimalla saada minut tuntemaan itseni niin huonoksi. Olen yrittänyt kirjoittaa hänelle tunteistani ja ostaa ja tehdä itse lahjoja ja etsinyt jotain suurta ymmärryksen ja sovinnon hetkeä. Nyt ymmärrän, että suhteeni häneen on traumaattinen.

Tällä hetkellä tilanne on se, että olen vihdoin ymmärtänyt, että hän ei näe itsessään mitään vikaa, eikä tule muuttumaan. Minun on pakko alkaa suojaamaan itseäni ja vetämään rajoja. Vaikealta se tuntuu, koska hänellä ei ole muuta sukua enää jäljellä, kuin minä ja lapseni. Isä toki on, onneksi. Isäni on ilmeisen syyllistetty myös ja eristetty; hänellä ei ole ketään muita, kuin äitini.

Tuntuisi todella helpottavalta ja vapauttavalta päästä eroon äidistä kokonaan. Rehellisesti sanoen olen vuosia toivonut, että hän kuolisi. Tosin olen tiennyt, että syyllisyyteni olisi silti olemassa.

Tämä oivallus on niin iso ja koko elämää ja olemassaoloani järkyttävä. Kun miettii, mihin kaikkeen tunteeton äitisuhde on vaikuttanut, niin päätä huimaa. Kaikenlaiset tunteet täyttävät mielen, joista viha ja inhotus päällimmäisenä, myös suru on suuri. Suunnittelen koko ajan, miten voisin hänestä loitontua ihan käytännössä, mutta vaikeaa se on, hän on niin arvaamaton ja tunkeutuva. Lisäksi isäni kohtalo surettaa, en haluaisi häntä jättää. Kaikki yhteydenpito isään vaan tapahtuu( tietenkin) äitini kautta.

En osaa nyt paremmin kuvailla tuntojani. Onko jollain ollut samanlaista?