Toipumisvinkkejä narsistisen parisuhteen jälkeen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Miiruli

Toipumisvinkkejä narsistisen parisuhteen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Miiruli »

Haluaisin, että tähän vois laittaa ideoita kaikille narsistisesta parisuhteesta toipujille.Itsellä erosta on nyt reilu kaksi vuotta aikaa.
Mikä teitä auttaa? Mikä teidän oloa helpottaa?Mistä saatte apua? Miten rakennatte hajalla olevaa itsetuntoanne? Ollaan eri vaiheissa matkaa, mutta kokemus on yhteinen. Olisin tosi kiitollinen, jos jakaisitte omia vinkkejä myös, koska minäkin olen narsistisesta parisuhteesta toipuja ja tarvitsen teitä!

Tässä mun vinkkejä:

Psykoterapia.pääsin siihen työterveyshuollon kautta ja kun työssäjaksaminen oli lujilla eron jälkeen, kelatuetun terapian hakeminen oli suht helppoa. Psykoterapia on auttanut minua ymmärtämään itseäni ja syitä miksi olen jäänyt koukkuun narsistiseen ihmiseen. On helpompaa puhua ammattilaisen kanssa, joka ulkopuolisen silmin näkee asiat.

Naisten linja. Jos koet henkistä/fyysistä väkivaltaa parisuhteessa, voit soittaa/kirjoittaa Naisten linjalle. linjan toisessa päässä on koulutettuja ihmisiä jotka kuuntelee tuomitsematta. Itse sain apua erotilanteessani täältä ihan korvaamattomalla tavalla. Pääsin myös toisella yrittämällä ilmaiseen väkivaltaakokeneiden naisten vertaistukinettiryhmään ja se oli tosi hyvä kokemus, vaikka aluksi pelottikin mennä mukaan. Vertaistuki on tosi hyvä, on niin masentavaa yrittää selittää tilannettaan ystävälle, jolla ei ole mitään kokemusta narsistisesta ihmisestä/ei jaksa kuunnella/mee hoitoon/ootsähullu/ei kukaan noin pimee oo..

Tieto. Olen lukenut aiheesta hyviä kirjoja/googlannut netissä.
Raimo Mäkinen: Naamiona terve mieli
Eva Rusz: Vaarallinen rakkaus, parisuhteessa narsistin kanssa(tässä kirjassa on myös hyviä vinkkejä uudesta parisuhteesta haaveileville)

Aika.Paraneminen vie aikaa. Niin kauan kuin se vie. Toiset toipuu nopeammin kuin muut, toisilla se vie enemmän aikaa. Pitää suostua siihen omaan tahtiin ja olla armollinen itselleen.

Toivottavasti näistä oli jollekkin jotakin hyötyä, ja toivon, että kommentoitte, koska juuri sinulla saattaa olla tietoa, josta muut saavat apua!

Sinä- narsistin uhri - toivon että sinä paranet ja saat takaisin itseluottamuksesi, ilosi ja persoonasi! Haluan lähettää sinulle toivon säteen ja kertoa, että tie vapauteen on olemassa. Se tie ei ole helppo, mutta se on olemassa! Voimia teille kaikille! <3
Karju

Re: Toipumisvinkkejä narsistisen parisuhteen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Karju »

Hei,

Parhaat lääkkeet toipumiseen on aika ja vertaistukiryhmät.
Rohkeasti hakeutumaan vertaistukiryhmiin jakamaan kokemuksia ja ajatuksia samaa kokeneiden kanssa. Toivottavasti paikkakunnaltasi tai lähistästä löytyy toimiva ryhmä, jossa voit turvallisesti jakaa kokemuksesi ja saada myös jakaa muiden kokemuksia.
Itselläni meni 12 vuoden narsistisen avioliitosta toipumiseen aika tarkkaan 3 vuotta, jotta elämänilo ja usko tulevaan voitti ne menneet kokemukset.
itsetuntonollilla

Viesti Kirjoittaja itsetuntonollilla »

Hei,
Pian olet Karju toipunut. Minun 15-vuotinen liitto narsistin kanssa on vaatinut jo 10 vuoden toipumisen ja se taitaa vielä vaan jatkua.
Olen samaa mieltä että vertaistukiryhmissä voi puhua asioista niiden oikeilla nimillä eikä tarvitse jaaritella tuntikausia vaan viesti
menee perille nopeasti. Voimia Miirulille, Karjulle ja kaikille muillekin. Ei luovuteta, vaan mennään reippaasti kohti uusia seikkailuja, eikö :roll: :oops: :shock: :D
Notavictim

Viesti Kirjoittaja Notavictim »

Terve itse kullekin palstailijalle :)

Tähän sanon, että se auttaa, että myöntää itselleen reilusti olevansa masentunut tai ahdistunut tai heikko. Itse myönsin kaiken tämän, mitä narsistin kanssa ei koskaan saanut myöntää. Terapia on nostanut itsetuntoani niin, että oikein ihmettelen, miten helppoja asiat voivatkaan olla! Opettelen edelleen sitä, etten analysoisi kumppanini jokaista kulmakarvan kohotusta joka narsistilta tultuna saattoi merkitä ihan mitä tahansa, vaikka naaman ilme olisi aina ollut sama. Tietänette, mitä tarkoitan!

Pyytäkää apua, jos sitä tarvitsette :)
itsetuntonollilla

Viesti Kirjoittaja itsetuntonollilla »

Hei taas,
Itse asiassa minun toipumiseni alkoi siten, että kävin kriisikeskuksessa ne sallitut viisi kertaa ja sieltä suositeltiin pitkäkestoista terapiaa.
Minä tietysti siltä istumalta varaamaan aikaa tk-lääkärille tätä terapialähetettä varten. Kuinka ollakaan minulle tehtiin masennustesti ja
koska tulos näytti nollaa sain kuulla että voin saada ainoastaan lääkettä, en terapiaa. ???? No jaa nämä arvauskeskukset...
Löysin sitten sattumalta seurakunnan diakoniatyöntekijän, joka tunsi aiheen ja antoi minulle vinkin kirjoista joista sitten ahmin ja kävin
myös hänen luonaan TODELLA MONIA KERTOJA, KYMMENIÄ kertoja keskustelemassa (itkemässä) kunnes itku lopulta loppui ja kuvittelin
olevani kuivilla. Tästä on aikaa useita vuosia. Löysin vielä narsistien uhrien tukiryhmän ja kävin siellä yhden lukuvuoden ajan. Tämä kokemus oli todella hieno juuri vertaistuen takia. Kaiken tämän lopetin joskus 5 v sitten. Päätin että selviän. Kävi kuitenkin niin että nyt yli 10 v erosta ihastuin ja totesin että "en ole ansainnut mitään näin hyvää", yksi askel eteen kaksi taakse. En halunnut nähdä tätä ihmistä "ettei siitä vain kehity enempää", "enhän ole mitään, mikään, olen täys nolla, itse surkimus, ei minua voi kukaan rakastaa", en taida rakastaa edes itse itseäni. Päätin nyt sitten mennä uudelleen ryhmään ja käsitellä asioita uudemman kerran. Lisäksi olen taas koukussa alan kirjallisuuteen. Odotan kesää ja yritän elää normaalisti, lähteä ulos ja tavata ihmisiä. Jospa joku ymmärtäväinen hyvä ihminen (tai kertomani ihastus) kävelisi vastaan. Kohti uusia seikkailuja, kaikke hyvää teille kaikille :)
Miiruli

Viesti Kirjoittaja Miiruli »

Kiitos komnmenteista! Mahtavaa, että teistä jotkut ovat uskaltaneet jo ihastua, rakastua ja hankkia uuden kumppaninkin! Vaatii varmasti kärsivällisyyttä toiselta osapuolelta, kun itse narsistisuhteesta selvinneenä ylireagoi asioihin niin helposti. Kun on tottunut siihen, että toinen ei ole tasapainoinen ihminen ja joutuu pelkäämään mikä reaktio sieltä on tulossa. Kun narskun kanssa ei voi koskaan tietää. Siinä varmaan joutuu opettelemaan pois ja murtamaan niitä panssareita, joita on ollut pakko rakentaa itsensä ympärille, jotta kestäisi narsistin julman leikin. on varmaan tosi hienoa, jos elämässä onnestaa niin paljon, että löytää vielä suht normaalin parisuhteen!
Itsetunnon rakentaminen, itsensä rakastamaan opetteleminen. Ei se ihan tapahdu hetkessä. Kun oppisi rakastamaan itseään niin, ettei enää koskaan suostuisi tallattavaksi. Siihen tarvitsee edes muutaman ihmisen ympärille, jotka oikeasti rakastavat ja kunnioittavat sinua ja rajojasi, niin että voi parantua.Alkaa arvostaa itseään ja voimaan hyvin. Kieltäytyä kaltoinkohtelusta ja välttää ihmisiä jotka eivät arvosta sinua. Löytää takaisin se persoona joka joskus oli ja vahvistaa sitä.
Vastaa Viestiin