Yksi hyvä keino ratkaista vaikeita ongelmia on kirjoittaa ne ja mahdolliset ratkaisukeinot plussineen ja miinuksineen paperille. Mä tein nyt vihdoin niin ja kirjaan sen tännekin, kun en voi tuota lappua kotonakaan säilytellä. Lopputulos on järkyttävä, mutta olkoon tämä opetuksena niille, jotka ulkoapäin yrittävät arvostella toisten päätöksiä. Asiat eivät yleensä ole niin yksioikoisia kuin päältäpäin näyttää.
Vaihtoehtoja on siis lähtökohtaisesti kaksi: 1. Mies uhkaa viedä kouluikäiset tyttömme kotimaahansa tai Dubaihin joko ensi kesänä tai mahdollisesti jo joululomalla ja sallin sen tai 2. en salli sitä ja ryhdyn toimiin sen estämiseksi. Jälkimmäinen on tietenkin se, mitä jokainen taho kehoittaa tekemään, ja mitä jokainen solu itsessäkin huutaa tekemään. Me vain emme nyt ole tekemisissä normaalin ihmisen kanssa ja vain pienikin yritys estää häntä jotenkin laittaisi sellaisen hirmumyrskyn liikkeelle, että siinä jäisi Harveykin toiseksi. Minun ei ole mitenkään mahdollista yrittää estää miestä ilman, että eroaisin hänestä, koska pelkkä yritys vaikka piilottaa lasten passit saisi hänet ilman muuta käymään päälleni, jolloin joutuisin joka tapauksessa pakenemaan kotoa ja hakemaan ulkopuolista apua, ja se johtaisi aivan varmasti lopulta eroon. Estämis- ja eroamisvaihtoehdon plussat ja miinukset:
Miinukset:
- Välitön hengenvaara -> paettava, piilouduttava
- Vakava kaappausvaara -> lapset piilotettava
- Elinikäinen pako ja piiloutuminen (mies ei koskaan lopettaisi etsimistä)
- Tytöt menettäisivät isänsä
- Tytöt menettäisivät mumminsa ja muut isän puolen sukulaiset, läheiset serkkunsa
- Tytöt manipuloitava pelkäämään, jotta eivät itse ota yhteyttä isäänsä tai sukulaisiinsa -> vahingollista heidän psyykeelleen
- Jatkuvana vaarana lapsikaappaus tai tappoyritys (loppuiän vilkuilu olan yli, ja entä jos hän onnistuu?)
- Ei mahdollisuutta palata entiseen (sillat poltettu takana)
- Minä olisin "syypää", se joka kaappasi ja tuhosi perheen (myös tyttöjen silmissä)
- Tytöt ahdistuisivat
- Äitini ja muut sukulaiseni/ystäväni vaarassa
- Opiskelu jäisi, työtä ja rahaa ei olisi, nimenmuutos ja jatkuva muutto, elämä ns. pilalla
- viranomaiset eivät varmaankaan ymmärtäisi vaaraa, vaan määräisivät tapaamisoikeuden (mikä olisi fataalista)
Plussat:
+ Tytöt asuisivat Suomessa minun kanssani
AIka kova hinta siis siitä, että saisin elää lasteni kanssa Suomessa muka "normaalia" elämää. Tosiasiassa tuollaisesta elämästä olisi normaalius kaukana! Toinen vaihtoehto sitten olisi vain nyt olla ja odottaa, kunnes mies lähtee tyttöjen kanssa, ja sen plussat ja miinukset:
Plussat:
+ Rauha ja turva omassa kodissa
+ Minä ja poika saataisiin hengittää
+ Minä en "syypää", vaan isä, joka kaappasi ja tuhosi perheen
+ Mahdollisuus paluuseen (ei takana poltettuja siltoja)
+ Minulla mahdollisuus muuttaa tyttöjen kanssa samaan maahan
Miinukset:
- Tytöt ahdistuisivat
- Tytöillä naisia alistava kasvuympäristö ilman minun vaikutusmahdollisuutta
Kävi siis niin tai näin, tyttöparat ovat ne, jotka kärsivät! Toinen tänään juuri kysyi minulta iloisesti kuinka pitkä on joululoma, kun silloin ehkä menevät isän kanssa mummin luo, ja itse vain nielaisin ja lapsen poistuttua purskahdin itkuun. Periaatteessa en enää sen p---n takia suostu itkemään, mutta nyt oli poikkeus, kun tuli niin paha mieli tytön puolesta, kun ei hän ollenkaan tiedä eikä ymmärrä mistä tässä on kyse. Isä on kyllä heillekin puhunut ja jo viime vuonna samainen tyttö sanoi mulle, että jos isä vie heidät sinne kotimaahansa ilman minua, niin hän pyytää pikkusiskoa kaivamaan hänelle haudan ja iskemään häntä puukolla kaulaan ja sitten hän menee sinne hautaan, koska ei halua elää ilman äitiä.

Minä en voi nyt tyttöjä varoittaa, koska sitten he alkaisivat vain pelkäämään ja ahdistuisivat, mutta tuntuu toisaalta niin väärältä heitä kohtaan, etten voi sanoa, että isä uhkaa viedä heidät äidiltä pois, ja he vain iloisesti odottavat matkaa ja samalla ruokkivat siinä isänsäkin intoa viedät pois, kun he itsekin muka niin haluavat... voi apua tätä tilannetta!!!
Yleensä on muitakin vaihtoehtoja kuin kaksi ääripäätä ja niin olisi tässäkin kultainen keskitie. Mies voisi nimittäin tehdä niinkuin alunperin sovittiin eli mennä nyt yksin sinne Dubaihin, josta niin haaveilee, ja hankkia sieltä sen hyvätuloisen työpaikan, jonka uskoo tuosta vain saavansa, ja sitten sopivan tilaisuuden tullen me loput muuttaisimme sinne hänen perässään. Hyvin yksinkertaista ja tuskatonta! Se ei vain ole enää mahdollista, vaikka tosiaan näin oli jo ennen Suomeen tuloa sovittu, että kahden vuoden päästä, kun minun opiskeluni päättyvät, muutamme Dubaihin JOS mies ensin saa sieltä pysyvän työpaikan. Se JOS oli hyvin vahvasti suunnitelmissa mukana, mutta eihän mies sitä enää muista, vaan hän on täyttä häkää viemässä sinne koko perhettä tai ainakin lapsia ILMAN rahaa, työtä ja asuntoa. Minun opiskeluni kestävät vielä noin 1,5 vuotta enkä todellakaan voi lähteä mihinkään ennenkuin ne loppuvat.