Onneksi tämä foorumi on olemassa! Olen lukenut muiden tekstejä ja huomannut etten ole yksin asian kanssa! Paljon samoja kokemuksia ja kärsimystä olen täältä lukenut.Ihanaa, kun on edes joku paikka missä voi vapautuneesti ja ilman häpeän ja syyllisyyden taakkaa jakaa kokemuksiaan.
Tuntuu kuin iso, painava kivi olisi vierähtänyt pois harteiltani, kun ymmärsin ja hyväksyin isäni olevan narsisti.
Jo pienenä ihmettelin miksi isä ei ollut läsnä, lukenut meille, pitänyt sylissä, kehunut tai lohduttanut ja halannut tarpeen tullen? Miksi isä on aggressiivinen, uhkaileva, muutamia kertoja jopa väkivaltainen? Miksi isä syyllistää, haukkuu, eikä huomioi? Epävarmuuteni elämässä kumpuaa paljolti isäsuhteestani. Ja sain vasta tietää, että hänen isänsä oli alkoholisti, joka pahoinpiteli perhettään henkisesti ja fyysisesti. Tämä tabuna maannut tieto auttoi minua ymmärtämään perhesuhteita paremmin, mutta tosin mikään ei oikeuta huonoon kohteluun.
Asuessani lapsuudenkodissa, tunsin paljon riittämättömyyden tunnetta ja syyllisyyttä asioista. Olin jokseenkin ujo ja hiljainen lapsi, joka halusi olla rauhassa ja jolle oikeudenmukaisuus ja ystävällisyys olivat tärkeitä. Ihmisiin oli välillä vaikeaa luottaa. Välillä uppouduin jonkinlaiseen omaan "fantasiamaailmaan" musiikin, taiteen ja kirjojen avulla. Ehkä se oli terapiaa nuoruudessani. Onneksi äidiltä ja muulta lähipiiriltä sain ja saan edelleen rakkautta, hoivaa ja empatiaa.
Tutustuminen ja rakastuminen ihmisiin vie minulta aikaa. Haluan olla todella varma tunteistani ennen kuin paljastan niitä muille. Ehkä en halua kärsiä nykyisin samalla tavalla kuin lapsena, jos en saa hyväksyntää ja vastarakkautta. Ennen yritin miellyttää ja rakastaa isää, mutta häneltä en saanut vastaavaa takaisin päin, enkä saa ikinä. Isän välinpitämättömyydestä kertoo sekin, ettei hän kertakaan soittanut minulle neljän vuoden aikana, kun opiskelin toisessa kaupungissa. Häntä ei kiinnostanut miten voin ja mitä tein. Jos hän minut joskus jotenkin huomioi, niin se on rahallista tai materiaa.
Kehuja ja ylpeyttä oli/on turha odottaa. Esimerkiksi luulin pitkään olleeni huono koulussa, mutta myöhemmin varmemman itsetunnon kehittyessä huomasinkin todistuksieni olleen todella hyviä ja osaavani asioita, mutta isälle mikään ei vain riittänyt. Joskus hän on ääneen vieraalle todennut, ettei nykyisellä koulutuksellani tee mitään, kun en heti saanut töitä. Mutta asia on toisin.
Urheilusuorituksiakaan hän ei pahemmin noteerannut, aina voisi valmistautua paremmin ja pärjätä paremmin. Joskus isä on kehunut minua vieraille, mutta se on ollut epäaitoa, hän on vain pönkittänyt sillä itseään muiden silmissä.
Nyt aikuisena havahduin siihen, että osa fyysisistä oireistani (mitä onneksi ei enää ole paljon)mm: vatsakivut, iho-oireet, päänsärky, paniikkikohtaukset, uupumus, unettomuus saattavat olla osaksi ahdistuksesta johtuneita. Muutamia kertoja lääkärissäkin tuli käytyä, eikä ikinä löytynyt mitään yhtä oikeaa, tiettyä syytä/sairautta. Sisaruksellani havaitsin aikoinaan "surusyömistä" ja yöllistä hampaiden narskuttelua. Haluaisin tietää onko teillä muilla ollut fyysisiä oireita ja millaisia ne ovat olleet?
Onneksi näin aikuisena asiat ovat paremmin, eikä isä pääse vaikuttamaan elämääni. Jatkossa aion nähdä häntä vain "pakon" edestä. Äiti tosin pysyy hänen vierellään vaikka tietää, että isä on narsisti. Siinä olikin osanen elämästäni