Henkinen väkivalta

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Purple, NinniAnniina

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (Narsismin uhrien tuki ry) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
pauliina

Henkinen väkivalta

Viesti Kirjoittaja pauliina »

Haluaisin vähän jakaa kokemuksia ja saada näkemyksiä henkisestä väkivallasta, joka on usein piilossa tapahtuvaa, hieman salakavalaa ja monesti kuitenkin valtavan tuhoisaa (erityisesti tunnekylmän ja empatiakyvyttömän henkilön harjoittamana). Monesti ihmiset havahtuvat pyytämään apua vasta kun on käyty fyysisesti käsiksi, eikä ehkä usein silloinkaan… mutta myös pitkään jatkunut henkinen kiusaaminen voi olla äärimmäisen tuhoisaa. :|

Koin itse taas uuden (tuhoon tuomitun) yrityksen aikana ja sen jälkeen narsistin kanssa tällaisen henkisen väkivallan kierteen. Hän muuttui hyvin nopeasti välinpitämättömäksi, vähätteleväksi, ja osoitti selvästi, että minun tarpeillani ja tunteillani ei ole mitään merkitystä. Olin vaativa ja itsekäs. Luonnollisesti en halunnut tälläkään kertaa hyväksyä tällaista käytöstä, ja siitähän se riita vasta alkoi. Vuoroin yritin lepytellä ja saada jotain fiksua keskustelunyhteyttä, vuoroin saatoin itse vastata samalla tavalla kuin hän minulle, mutta mikään ei auttanut enää siinä kohtaa, kun narsisti oli jo jostakin yksittäisestä asiasta loukkaantunut tai päättänyt toimia jollakin tavalla (kostaa/aiheuttaa pahaa oloa). Väistämättä sitä vaan jää jumiin niihin ajatuksiin, että mistä moinen paha olo ja viha oikein kumpusi? Vaikka kaikki olisi vihdoin ohi, on se silti turmiollista, kun toinen ihminen on nimenomaan sanoillaan ja teoillaan sekä myös toisaalta välinpitämättömyydellään ja äärimmäisellä tunnekylmyydellään, onnistunut musertamaan itsetunnon. On todella vaikea vaan niellä, hyväksyä ja jatkaa matkaa, kun itse kuitenkin halusi kaikkensa uskoa niihin alussa sanottuihin ihaniin asioihin ja siihen hurmaavaan ulkokuoreen.

Lisäksi mietin, minkälaisissa muodoissa henkistä väkivaltaa esiintyy. Tämä henkilö käytti paitsi mitätöintiä ja halveksuntaa; hänen lempi-ilmaisujaan olivat: "olet lapsellinen", "nolo", "sinua pidetään aivan typeränä jos teet näin ja näin…", "olet takertuva", "tulet ihoni alle", "käyttäydy kuten aikuinen ihminen, niin olen mukava sinulle". Vitsi oli siinä, että käyttäydyin miten tahansa, yritin olla kuinka hyvä tahansa, mikään ei oikeasti auttanut. Hän loppuvaiheessa piti minua pelinappulana ja suorastaan paistatteli valokeilassaan, kun minä epätoivoisesti yritin saada välejämme kuntoon. Ja kun kyse ei ollut mistään "väleistä" vaan hänen yksipuolisesta aggressiivisesta ja välillä myös passiivisaggressiivisesta käytöksestä, jota ennen hän oli ollut se "ihana" ja "rakastettava" kumppani. Myös eräs hänen tempauksistaan oli sellainen, että kun hän raivostui, hän laittoi eston päälle joksikin aikaa. Hän tiesi, että sai minussa sillä aikaan todella inhottavan olon, mutta siitä tuli jonkinlainen harrastus hänelle. Hän saattoi sanoa, että "laitan eston päälle" jättämällä minut epätietoisuuteen, mitä seuraavaksi tulisi tapahtumaan. Usein olisi ollut "helpoin" tie jättää kaikki vain siihen, mutta monesti tämä esto kuitenkin poistettiin ja sama jatkui. Ongelma olikin siinä, että jäin liian monta kertaa odottamaan, josko tilanne rauhoittuisi tai muuttuisi. Lähtökohtaisesti tuollaista ei tulisi kai esiintyä tasapainoisessa suhteessa ollenkaan… mutta tuollaista käytöstä on vain vaikea hyväksyä. Sitä kokee olonsa keinottomaksi ja avuttomaksi, ja lisäksi helposti vielä syyllistää itseään. Lopputuloksena tässä kuviossa oli vielä se, että ennen yhteydenpidon päättymistä, hän halusi minulle julistaa hänellä olevan nyt uusi nainen. Tämäkin oli siis tullut viikon tai parin sisällä kaikesta sattuneesta. Itse jäin painimaan ikävien tuntemusten ja ahdistuksen kanssa. Olisi helpottavaa kuulla, minkälaisia kokemuksia muilla on, ja onko ollut vastaavaa. Sitä miettii myös, että miten näistä kokemuksista voi toipua? Ainakin kaikesta voi oppia, ja eteenpäin mennään… :)
KatariinaM70

Re: Henkinen väkivalta

Viesti Kirjoittaja KatariinaM70 »

Mitätöinti ja syyllistämistekniikka kuulostavat kovin tutuilta. Sen voi tehdä vielä katalammin ja hienosäädöllä kuin suoraan paukuttamalla. Joskin huomasin hienosäädön murenevan kun aikaa kului. Alkoholi kirvoitti rumemmat sanat suusta ja aikaa myöden käytös alkoi "vuotaa", kun tätä hänen inhoaan ja vihaansa oli kertynyt paljon.
Sinun on syytä ymmärtää että hänen inhonsa ja vihansa on sisäsyntyistä ja oikeastaan sinusta riippumatontakin. Ihmissuhteissa väistämättä kuvittelee että mitä ikinä tapahtuukin kyse on keskinäisestä kemiasta ja vuorovaikutuksesta, mutta kun tämä narsisti ei ole vuorovaikutuksessa, hän saa energiansa itseltään, omista toimistaan - sähkövirta on ikäänkuin yhdensuuntaista.
Ei ole väliä oletko kaunis tai ruma, tyhmä tai viisas, tyylikäs tai mauton, sinun panoksillasi ei ole merkitystä siihen että olet hänelle sietämätön ja lopulta sylkykuppi. Viha tuntuu kumpuavan joko siitä, että rajoitat häntä jollain lailla (rajoitukseksi riittää että toivot normaalia parisuhdetta ja toimit sen mukaan), että hän haluaa sinusta eroon, muttei pääse (koska ei ole vielä löytänyt tai kouluttanut toista). Hänen on vaikea luopua palvelusväestään koska tämä voi löytää uuden elämän, se taas on kilpailutilanne uuden vaihtoehdon ja hänen välillään ja narsisti ei aio hävitä. Mitään. Pakon edessä on tietysti luovutettava ja silloin hän sulkee sinut pois ja täysin. Ei ajattele pätkääkään. Välttää omaa kipuaan ja hänellä on kipuja ja kamalia sellaisia kun häntä on loukattu. Ja häntä loukataan helposti, jopa normaalille uskonattomilla tavoilla.
Ole onnellisia jos et ole mennyt lyömään tämän vääntyneen persoonan kanssa hynttyitä yhteen. Mieti miten tuo käyttäytyy kun on avioloukussa? Viha kertyy uhkaavasti sisään ja muuttuu tosi myrkylliseksi kun "sietämättömästä ei pääse irti". Tapailusuhteissa toteutuu helpommin narsistille ominainen eestaasvatkaaminen: hurmaava ja törttöilyjen kaunisteluvaihe, jolloin aina päätät jatkaa ja sitten se luotaantyöntämis- ja veettuiluvaihe jolloin saat tietää paikkasi.
Aviossa narsisti joutuu vielä omiin kulissiansoihinsa. Aviostatus kiehtoo häntä, siitä ei ole kiva luopua. Eroprosessi itse jo tietää mahdollisuutta että joku katsoo hänen epäonnistuneen suhteessa. Se on taas sietämätön ajatus. Omaisuuden ositus on kauheaa - raha- ja mammona on erityisen rakasta hänelle ja lusäksi yhteinen on oikeastaan hänen. Maallisen puolitus on narsistille hänen valtakuntansa ryöstö.
Jos et ole sotkeutunut yhteiseen talouteen itseäsi, onnittele itseäsi kunnolla. Olet pääsemässä vähemmällä.

Älä arvioi itseäsi häneltä saaduilla tuomioilla, arvioilla. Ne eivät ole sinulle, vaan sille mielikuvalle joka on vain hänen päässään "lelun kaltaisena ihmishahmona."
pauliina

Viesti Kirjoittaja pauliina »

Kiitos vastauksestasi! On varmasti ihan totta että tuo viha ja inho (ehkä myös kateudesta johtuvaa) tulee sisältä päin, ja se kasvaa, mitä enemmän osoittaa kiintymyksen merkkejä. Tällainen normaali parisuhteeseen kuuluva sitoutuminen koetaan rajoittamisena. Juuri näitä sanoja kuulin usein: rajoitan hänen elämäänsä, olen mustasukkainen jne., vaikka huvittavaa kyllä, olimme vasta uudelleen yrittämässä ja tarkoitus oli nimenomaan keskustella asioista (ja luottamuksesta). Eli "suhde" ei ollut lähelläkään normaalin pariskunnan arkea, vaan päin vastoin, aika etäisellä tapailuasteella. Ilmeisesti homma olisi jatkunut pidempään ainoastaan, jos hän olisi saanut määrittää täysin tahdin, en olisi kysellyt enkä kyseenalaistanut mitään, ja hiljaisesti katsellut vierestä kun hän juoksee viikonloput "tapaamassa kavereita", baarissa, mökkireissuilla... (alkoholi totta kai aivan keskeisessä roolissa). Viikolla oli tiukka kuri, alkoholia ei pisaraakaan, joka päivä oli mentävä kuntosalille ja siisti (jopa sliipattu) ulkonäkö siloitti muuten tätä vinoutunutta persoonaa.

Satuttavaa onkin se, kun jossain kohtaa loukkaavat sanat ja teot sekottuu sen oman minäkuvan kanssa, eli vaikkei haluaisi, niin väistämättäkin kokee itsensä jotenkin huonoksi ja kelpaamattomaksi. Kun toinen saavuttelee työssä korkeaa statusta, on (ainakin näennäisen) pidetty ja on onnistununut haalimaan tietynlaisen hovin ympärilleen, yksin jääminen kaiken jälkeen pelottaa. Silti, se on tosiaan voitto. On onni, ettei tuollaisen kanssa ole tehnyt niitä elämän suuria ratkaisuja, koska tilannehan ei tosiaan paremmaksi muuttuisi, vaan pahenisi ajan kanssa. Tokihan se ei poista sitä, että itseä harmittaa kun mennyt useampi vuosi tähän rumbaan, varsinkin, kun pitkän tauon jälkeen hän taitavasti uskotteli oikeasti muuttuneensa. Ainoa keino päästä yli on pitäytyä kaukana tällaisen ihmisen verkoista. Oma elämä on liian lyhyt myöskään tällaisen turhan ja vinoutuneen suhteen suremiseen!
KatariinaM70

Viesti Kirjoittaja KatariinaM70 »

Useimmat narsistit tosiaan huolehtivat ulkonäöstään kovasti. Jos ei riitä into kuntoiluun niin ainakin tukka on huolellisesti leikattu ja vaatteet merkkivaatteita.

Moni on myös työnarkomaani. Tähän on hyvä syy, esimerkiksi se että he ovat usein edenneet jonkinlaiseen johtoasemaan. Näin heitä on pakko pokkuroida ja vallantunnettahan se hivelee.

Toinen syy työhulluuteen on se, että vuosien saatossa he kyllä oppivat hallitsemaan oman alansa vallan hyvin. Taas he saavat hallinnantunteen asia-alueelta, jossa heistä tulee parhaita aikaa myöden vaikka kuinka olisivatkin keskinkertaisia. Heidän etuna on myös, että monille muille perhe ja oma elämä töiden ulkopuolella on niin tärkeää, että ovat töissä vain töissä, elannon takia. Ja monet uudet alalle tulevat ovat automaattisesti heikommilla ja jotkut ovat vain välivaiheessa matkalla muualle. Toki narsistikin voi ottaa tavoitteekseen ponnahduslautatekniikan, jolloin hän kerää c.v.:hen meriitit yhdestä työstä ja matkaa seuraavaan eteenpäin. Narsisti voi siis ottaa asemat yhdessä paikassa tai hyppiä kuin heinäsirkka työstä töiseen. Yleistä on kuitenkin että monet kuprut paljastuvat lähdön jälkeen tai jos on asemissa ja kiipeää yhdessä virastossa/firmassa eteenpäin, niin riitaantuu erityisen usein niiden kanssa jotka ovat ikäänkuin samassa tasossa asemassaan kuin hän. Näe tässäkin: " narsisti haistaa kilpailun jota ei halua hävitä".
Olen sinulle melkein kateellinen kun olet oppinut pirulliset kuviot noin nopeasti. Hyvä sinä!
Free

Viesti Kirjoittaja Free »

Olemme nyt narsistisen puolisoni kanssa asumiserossa ja eron harkintavaiheessa. Olen pitkän liiton aikana kokenut, että jos esim. pelkään puolisoani, niin pelkään nimenomaa henkistä väkivaltaa, en niinkään fyysistä. Henkinen väkivalta on niin lamaannuttavaa, ahdistavaa, epäoikeudenmukaista, törkeää ja usein sen jälkeen itselle jää käteen vain tunne, että mistä ihmeestä tässä nyt taas olikaan kyse. Omassa liitossani henkinen väkivalta oli mm.
- suoranaista haukkumista esim. huoraksi, läskiksi jne.
- rajoittamista (missä liikun ja miksi?) Hän oli mustasukkainen kavereiden kanssa käyttämästä ajastani, koska se oli "häneltä pois"
- uhkailua; mitä hän tekee minulle tai kertoo minusta ihmisille, jos toimin "väärällä" tavalla
- kiukuttelua/raivoamista/haukkumista, jos hän ei saanut tahtoansa läpi esim. seksiä aina kun halusi, jos en lähtenyt hänen kanssaan joskus kauppaan tai johonkin hänen haluamaansa tapahtumaan
- syyttelyä; riidat olivat minun syytäni, koska oli käyttäytymiselläni saanut hänet hermostumaan. Jos hän myös epäonnistui läsnäollessani jossain työssään tai esim. kahvikuppi kaatui, oli sekin minun tai lapsiemme syytä
- vaatimista; hänellä alkoi tulla iän ja ajan myötä päänsisäisiä toimintalistoja, miten minun olisi tullut toimia, esim. jos olin puhelimessa, kun hän soitti ja kuulin koputuksen, tuli minun välittömästi lopettaa ja vastata hänelle tai soittaa välittömästi takaisin. Hän epäili, että puhun hänestä puhelimessa muille pahaa tai lirkuttelen muille miehille. Hän alkoi vaatia, ettei tietyillä kavereillani ollut mitään asiaa meidän kotiimme, enkä myöskään olisi saanut olla heidän kanssaan missään tekemisissä. Kaikki kauppareissut olisi pitänyt tehdä yhdessä, kävelylenkit olisi pitänyt tehdä yhdessä jne.
- epäilyä ja valehtelijaksi syyttelyä; hän jäi itse valheistaan kiinni usein ja itse oli petollinen minua kohtaan. Sen lisäksi hän jatkuvasti epäili, että ihailen muita miehiä, minulla on suhteita hänen selän takanaan jne.

Iän myötä ja lapsien kotoa poismuuttamisen myötä hänen käyttäytymisensä paheni. Olisin jopa kestänyt hänen kanssaan avioliitossa edelleen, ellei hänen omistushaluisuutensa, mustasukkaisuutensa ja pakkomielteensä olisi kohonnut niin suuriin sfääreihin, että tappelu oli lähes jokapäiväistä viimeisen vuoden aikana. Nyt kun asun muualla, koen olevani pitkästä aikaa onnellinen. Asiat ja kokemani ovat edelleen taustalla ja ajoittain taistelen häntä kohtaan kokemani säälin tunteen kanssa, mutta silti tiedän, että hän kyllä pärjää. Nyt kun hän ei pääse ahdistamaan minua, niin hänen sisäpiirihovistansa hänen sisarensa soittaa minulle lähes päivittäin puolustaakseen veljeänsä ja tämän sairautta.
nuttool

Viesti Kirjoittaja nuttool »

Henkinen väkivalta voi olla myös todella salakavalaa ja kieroa, lähes huomaamatonta manipulointia, jossa on tapahtumia ja niillä tapahtumilla on seuraamukset. Seuraamukset osaat yhdistää oikeastaan vasta jälkikäteen, tai kun viimein tajuat tilanteen (ja olet jo suossa).
Hän voi alkaa eristämään sinua muista hienovaraisella ylipuhumisella ("sinun kannattaa miettiä mitä todella elämältä haluat", "kannattaako sinun kuunnella neuvoja ihmiseltä joka ei tiedä xx- asiasta kunnolla" jne.). Hän voi myös alkaa vedota omiin ongelmiin/sairauksiin, jotka tuppaavat pahenevan juuri silloin, kun sinulla on kivaa. Joten, alitajuntaisesti alat oppia, että mukavasta asiasta (esim. illanistujaiset tyttöporukalla) seuraa aina jotain pahaa (hän ei vastaa puhelimeen koska "voin niin huonosti, mutta ole sinä vaan siellä"). Etkä osaa pitkään aikaan yhdistää asioita, että kysehän on manipuloinnista. Kun teet näin-> tapahtuu näin. Mutta hän tekee sen siten, ettet huomaa hänen sitä tekevän.
Tällainen on hyvin tyypillistä käsittääkseni ns. covert-narsisteille: operoida huomaamattomasti pinnan alla omaan surkeuteen vedoten.
Hyvin hienovaraisesti ohjaillaan myös mm. pukeutumista, ja kommentoidaan muita ihmisiä ikävään sävyyn ulkonäköön liittyen, ettet itse mene ns. tekemään "samaa virhettä", kuten leikkaamaan hiuksia tai laittamaan päälle tietynlaista vaatetta.

Henkistä väkivaltaa pahimmillaan on mielestäni empatiakyvyttömyys. Kuinka monta kertaa itse olet häntä lohduttanut milloin mistäkin asiasta... Omat vaivasi/murheesi ovat hänelle kuitenkin rasite. "Älä kerro enempää, en jaksa nyt kun on omia ongelmiakin tarpeeksi". Loppujen lopuksi alat vältellä puhumasta sinulle tärkeistä asioista/ongelmista, koska ne eivät ole tärkeitä. Suljet asiat sisällesi. Et uskalla myöskään puhua parisuhteen tilasta koska hän vain "haluaa hyvää, ja yrittää parastaan, eikä mikään hänen tekemänsä riitä" - minulle, paholaisnaiselle, jonka vaatimukset ovat oikeasti hyvinkin yksinkertaisia ja terveessä parisuhteessa täysin päivänselviä asioita.

Toinen iso asia on manipulointi, jolla hän saa sinut epäilemään omaa mielenterveyttäsi sekä asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä. Kun hän saa sinut kyseenalaistamaan kaiken projisoimalla omat tunteensa sinuun. Ja loppujen lopuksi, alat uskoa, että kai minä sitten olen sellainen, tai kai se sitten oli omaa syytäni...

Syylllistämisen ja häpeän kautta hän hajottaa ja sitten hallitsee. Joskus melkein toivoo, että olisipa väkivalta ollut laadultaan toisenlaista, vähemmän sydäntä arpeuttavaa.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Yksi keino jolla narsisti pyrkii työntämään suhdetta eteenpäin on seksiin painostaminen. Eräs tapailemani miesnarsisti sanoi mm. "Kai sä ymmärrät et en mä voi ilman naistakaan olla?" ja perusteli sillä omaa leveilevää seksielämäänsä. Kuitenkin hänen piti aivan varta vasten lääppiä muita naisia silmieni edessä. Vaikutti harkitulta showlta. En ole helpoimpia tapauksia saada sänkyyn ja tämä suhde ei koskaan edennyt sinne.

Exäni oli vanhempi mies ja ymmärsi olla hienovaraisempi käytöksessään jakaen välillä ristiriitaisia viestejä valmiudestaan odottaa tai olla odottamatta. Kun hän sitten ajoittain katosi niin syytin itseäni, kun en ollut päästänyt lähelle. Tämä suhteen alku oli joka tapauksessa parasta aikaamme jota muistelen lämmöllä. Viimein exä sitten alotti tosi painostuksen ja dramaattisesti ilmotti ettei oo koskaan tapaillu ketään näin pitkään (1 kk) harrastamatta seksiä. Sano myös etten mä pääse ikinä yhtä lähelle häntä, kun ne joiden kanssa makaa. Olis pitänyt ottaa ja lähteä tossa vaiheessa mut aivopesu sen sijaan tuotti tulosta.
satupäivikki

Viesti Kirjoittaja satupäivikki »

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tämä henkinen väkivalta ja manipulointi jättää varmaankin ne pahimmat arvet :( Vieläkin lähes päivittäin minulle tulee mieleen ne järkyttävät syytökset ja manipuloinnit, joita exäni käytti. Manipulaatio oli usein juurikin myös seksiin viittaavaa. "Jos kyseessä et olisi sinä, niin olisin lähtenyt jo ajat sitten." "Miksi olet näin laiska, etkä pidä minun hyvinvoinnistani huolta!!" Kun väitin erään asian ohjeista, jotka on netissä lueteltu, niin narsku sai järkyttävän raivarin ja huusi "Olet mielisairain ämmä jonka tiedän!!!" Yritin hänelle sanoa, että "katso itse näitä ohjeita, minulla on ne auki tässä kännykässä nyt!" Niin hän käänsi lapsellisesti päänsä pois ja jatkoi hulluksi huutamista.
Lisäksi hän peruutti äkkipikaisuudessaan kaveriporukan mökille menon (meidän piti siis yhdessä mennä), niin soitti perään minulle "Mietippä käytöstäsi! Arvaa kehtaanko enää kysyä voidaanko mennä mökille kun tuli peruutus näin viime tipassa??!" :shock:
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

En ole ihan varma, jos mulle on käynyt "saviolat" ja olen alkanut harrastelemaan persoonallisuushäiriöitä, koska tykkään käydä täälläkin tsekkaamassa miten narsistien uhreilla menee ja muutenkin lisätä tietoisuuttani aiheesta vaikkei exä enää mielessä pyörikkään. Perus hoivavietti nostaa päätään.

Katselin eilisiltana haastattelua päivänselvästä narsistista ja oli jotenki huvittavaa huomata kuinka se sumutti haastattelijaa ja yleisöä. Vaikka tää haastattelija oli semmonen analyyttinen täti-ihminen niin silti narsku onnistu vetoamaan sen tunteisiin voimakkaasti. Kysymysten sijaan nainen näytti keskittyvän enemmän narskun kehumiseen ja ylistämiseen. Moneen kysymykseen narsku vastas ympäripyöreesti, kertoili kummallisia tarinoita ja tehosti puhetta kiroilemalla jatkuvasti.

Tosta haastattelusta tuli mieleen keskustelut narsistien kanssa. Hyvin usein susta tuntuu ikään kuin kiertäisit kehää etenkin, jos haluut puhuu jostain tärkeestä. Oman kokemukseni mukaan narsistit käyttää kontrollointia ja manipulointia tosi paljon jo ihan tavallisessa kuulumisten vaihdossa. Mikäli haluut keskustella jostain parisuhteen tilasta tai vastaavasta ja oot rohkeella mielellä aiheen tiimoilta niin huomaat pian puolustelevas itteäs.

Raamatussa noituudeks/taikuudeks kutsutaan toisen mieleen vaikuttamista manipuloinnilla ja kontrolloinnilla. Ei mitään luudalla lentämistä tai myrkkykeitosten keittelyä. Uskoi kukaan siihen tai ei niin musta se kuvaa hyvin narsistin harjottamaa "sumuttamista". Se melkeen kun loihtii sut niillä ihanilla hetkillä ja saa toimimaan mielensä mukasesti. Annat anteeks mitä vaan. Taika raukeaa tai ainakaan se ei tehoa enää yhtä lujaa uhrin silmien avautumisen jälkeen. Jotta silmät avautuu täytyy ottaa etäisyyttä sumuttajasta.
Vastaa Viestiin