Olen äskettäin löytänyt tänne ja ensiksi haluaisin sanoa valtavat kiitokset kaikille kirjoittajille! Ihan suunnattomasti. Niin lohduttavaa lukea, mutta tekee myös kipeää. Niin paljoin asioita mitä olen itse kokenut.Surutar kirjoitti: Mutta minä en ole sellaiseen tottunut, enää. Se on ihan shokki koko elimistölle. Tuntuu kuin joku ruiskuttaisi jotakin mustaa myrkkyä suoniin. Valahdan jotenkin voimattomaksi. Selkää on vaikea pitää suorassa. Mahalihakset menevät niin kireiksi, että oksettaa. Tulee pahoinpidelty olo. Eikä se lähde pois, tila jää päälle.
Narsismi ei onneksi välttämättä periydy suoraan. Se periytyy vain hirveinä solmuina sielussa, mutta onneksi niitä voi kovalla työllä saada aukaistua.
Joka tapauksessa olen miettinyt, että en välttämättä kestä tätä. Mietin sitä, että reaktioni ovat samanlaisia kuin joku olisi todellakin pahoinpidellyt minut. Ulkopuolelta tulee helposti sellaisia neuvoja kuin että äitini puheet täytyy vaan jättää omaan arvoonsa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta kun en pysty. Kyseessä on syvä, varhaiseen kiintymissuhteeseen liittyvä trauma, johon hän sohii puheillaan, ja minusta tuntuu kuin hän uhkaisi kaikista herkintä ja haavoittuvinta osaa minussa. En ole osannut rakentaa riittävän suurta suojamuuria itseni ja hänen väliinsä. Onnistuukohan siinä kukaan?
Se on todellakin shokki tulla narsististin raivon kohteeksi.
Noin pari vuotta sitten sain ensimmäisen aavistuksen että tämä se on - narsismia. Aluksi en kuitenkaan uskaltanut uskoa että se oli niin vakavaa. Mutta kun olen alkanut asettaa rajoja suhde on tullut paljon paljon paljon huonommaksi. Hän saa herkästi itkupotkuraivareita, vaikkapa pienistä erimielisyyksistä. Tiedän loogisesti että hänen käyttäytymisensä pohjalla on hänen oman lapsuutensa vakavia traumoja. Mutta usein kun olen keskellä sitä raivari-tilannetta on ihan kuin jäähtyisin paikalleni, sydän rupeaa tykyttämään kovaa vauhtia, pahoinvointia tulee ja lihakset menevät kireiksi. Se on kuin automaattinen reaktio johon tiedostaminen asiasta ei vielä ole auttanut.
Tää on eräänlainen herääminen. Ja minun kohdallani se on tapahtunut asteittain. Ihan niin kuin sipuli, ensin olen kuorinut pois uloimman kuoren, luulin että tämähän tää. Vähitellen kun olen lukenut asiasta, käyn terapiaa, ja nyt viimeksi kun olen löytänyt tänne - ihan mahtavaa! - huomaan miten paljon tää on vaikuttanut elämääni ja että äidilläni on aika vakavaa narsismia. Tuntuu siltä kun mulla olisi eräänlainen suruprosessi käynnissä juuri nyt. Valtava suru. Tunnen itseni herkäksi, ihan kuin iho olisi ohuen ohut. Pidän etäisyyttä häneen juuri nyt.