Perheemme tilanne ei ollut avoimesti tiedossa....suku ym. ei tainnut arvatakaan mitään. Isä ei puhunut mitään kenellekään. Vähän sukulaiset kuulemma olivat jotain ihmetelleet mutta ei ole tapana puuttua muiden asioihin. Ei haluta nähdä ikäviä asioita. Sitä seurakuntaa kyllä ihmettelen...Shortlie kirjoitti:
Surutar: Nyt kun olen miettinyt kunnolla, mitä sä kirjoitit, niin pystyn vasta aukaisemaan suutani siitä, mitä mä luin. Tuo teidän äidin pakkoajatus tappaa lapset sänkyyn karmi aivan liikaa. Tiedän liian hyvin, miltä se tuntuu kun niin tapahtuu. Tuo tosiaan muistutti mua itteänkin kokemastani ja sen vuoksi menin vähän lukkoon.
Jäin miettimään ulkopuolisen näkökulmasta tilannetta, missä on tiedossa äitinne pakkoajatukset. Tilanne on aivan karmea ja aika vaikeaa on ymmärtää, miten ihmiset eivät ole muuta tehneet kuin rukoilleet. Tilanne teillä on ollut oikeasti avoimesti tiedossa ja todella vakava.
Olen pahoillani että sain sinut menemään lukkoon, Shortlie. Itsekin menen välillä lukkoon kun luen lasten kaltoinkohtelusta. En ole vähään aikaan kirjoittanut tänne palstallekaan kun kaipasin vähän taukoa narsismista ja sen ajattelemisesta.
Mistä tuli mieleen harras toiveeni. Joka on se että jossain vaiheessa olisi ihan oikeasti käsitellyt ja käynyt läpi nämä vanhempiin liittyvät vammat ja mielen ja kehon lukot ja jännitystilat ja voisi elää jotenkin.... vapaana. Kuvittelin että olin vapaa käytyäni monta vuotta terapiassa, mutta jälkikäteen ajateltuna käytin suuren määrän energiaa unohtaakseni lapsuuteni. Ajattelin että olen käsitellyt kaiken ja voin antaa anteeksi ja päästä yli. En tälle viimeiselle terapeutille edes puhunut äidistäni juurikaan. Samalla lapsuus painui jonnekin unholaan. Mutta ei se niin mene. Suru ym. ovat edelleen läsnä. Traumatilat tulevat, jos joutuu "tilanteisiin".
Lapsuuden muistoihin meneminen oikeasti, ei pinnallisesti, on kuin sukeltaisi jonnekin pimeyden ytimeen. Toivoisin kuitenkin että niihin voisi mennä. Että ne voisi kestää. Ettei unohtaisi, mutta ei kuitenkaan olisi jatkuvasti jossain traumatilassa. Siinäpä sitten projektia.